Link - www.linia.pl Link - Banner - Reklama



Logo serwisu Kobieca linia

Index
Psychologia
Astrologia
Zdrowy styl życia i odżywiania
Kuchnia
Felieton
O nas
Napisz
Archiwum
Poprzednie artykuły:
Dlaczego tak trudno jest schudnąć?
więcej...
Jakie są podstawowe zasady zdrowego odżywiania?

     Główną zasadą przy doborze odpowiedniej diety jest dostosowanie się do warunków panujących w otoczeniu oraz własnej konstrukcji psychofizycznej. Przepisy powinny być dostosowane do warunków życia, klimatu i własnych upodobań. Dokładne przestrzeganie żywieniowych norm energetycznych wcale nie jest konieczne dla zdrowia. Każdy z nas jest inaczej zbudowany, ma inną przemianę materii i wykonuje inną pracę. Potrzebuje wiec innych składników. Organizm sam daje znać, czego potrzebuje, a co mu szkodzi. Trzeba więc obserwować siebie i nie zmuszać się do tego, na co naprawdę nie ma się ochoty.


Co w naszej diecie jest najbardziej szkodliwe dla zdrowia?

     Zmorą naszych czasów jest spożywanie posiłków o źle zestawionych produktach, z dużą zawartością cukru i tłuszczu. Ta sytuacja prowadzi do słabego przyswajania składników, a w efekcie do niezaspokajania potrzeb organizmu, a nawet wielu schorzeń. Jedząc na przykład często mięso, uzupełniamy wprawdzie zapotrzebowanie na białko, ale jednocześnie narażamy się na to, że wytworzy się spora ilość toksyn podczas trawienia. Są one umieszczone później głównie w skórze i tkance tłuszczowej. W naszym klimacie nie byłoby jednak wskazane zupełne zrezygnowanie z mięsa, na pewno nie dla wszystkich. Wyrzekanie się czegoś na siłę, może tylko przysporzyć kłopotów.


Jakie połączenia produktów zakłócają trawienie?

     Najbardziej niezdrowe dla człowieka jest łączenie białka ze skrobią. Zestawy takie jak schabowy z ziemniakami czy chleb z serem są niewłaściwe. Białko potrzebuje do trawienia środowiska kwaśnego, a skrobia zasadowego. Przy połączeniu tych składników trawienie białek jest wolniejsze, wiele z nich gnije i powstają toksyny. Wystrzegać się należy zjadania dwu różnych rodzajów białka jednocześnie, na przykład kurczaka i wołowiny. Niedobre połączenia to także skrobia i tłuszcz, na przykład makaron z tłustym sosem. Niezdrowe jest łączenie mleka z innymi produktami, na przykład z kanapką. Ważne jest też, aby nie mieszać owoców słodkich z kwaśnymi.


Jakie połączenia składników żywnościowych są odpowiednie dla zdrowia?

     Najwłaściwsze jest pożywienie rozdzielone, takie w którym nie występuje mieszanie się składników o niższym czasie i środowisku trawienia. Najlepsze połączenia to: białko i warzywa, skrobia i warzywa, tłuszcz i warzywa. Spokojnie więc można zjeść mięso i surówkę, kalafiora z masłem, ziemniaki z kapustą. Owoce najlepiej jest spożywać osobno lub przed posiłkiem, a nie odwrotnie. Najkorzystniejsze dla człowieka jest jedzenie proste, nieskomplikowane, ale urozmaicone.


Jakie produkty żywnościowe są niekorzystne dla organizmu człowieka?

     Stosujemy w codziennej kuchni produkty, które nie zawsze są wartościowe i potrzebne dla organizmu. Często wyrządzają tylko szkody. Można bez obaw z nich zrezygnować lub ograniczyć do minimum. Do tych produktów należą: ocet, przetwory marynowane, sztucznie barwione i konserwowane, napoje gazowane, śmietana, tłuste mleko, majonez, wędzone i peklowane wędliny, tłuste mięso, tłuszcze zwierzęce, słodycze a nawet białe pieczywo. Ale jeśli ktoś miałby cierpieć katusze z powodu odmówienia sobie ciasteczka czy hamburgera, to nie warto. Stres mógłby przynieść więcej szkody niż ulubiony przysmak.


Jakie produkty są wskazane dla zdrowia?

     To, co odrzucamy w naszej kuchni powinniśmy zastąpić tym, co oddziaływuje na nas korzystnie. Jeśli już coś smażymy, to na oleju lub Plancie, a nie na smalcu. Zupy gotujemy na wywarze z warzyw z dodatkiem masła lub oliwy. Pieczywo z białej mąki polecane jest dla wrażliwych żołądków, niestety często zawiera dużo ulepszaczy i jest mało wartościowe. Kto więc może, powinien zastąpić je chlebem ciemnym i chrupkim. Śmietanę zamieniamy na jogurty, kefir i chude mleko. Picie soków i wody mineralnej niegazowanej świetnie oczyści nasz organizm i zaopatrzy go w składniki mineralne i witaminy. Wędzone wędliny trzeba częściej zamieniać na gotowane lub pieczone mięso, najlepiej ryby i drób. Słodycze zastąpimy owocami, Müesli i miodem. Nieoceniona dla nas jest zielona herbata. Usuwa zmęczenie, ułatwia trawienie, oczyszcza organizm z toksyn i zaopatruje go w witaminy.


Jak należy podchodzić do swojej diety aby zachować zdrowie, młodość i urodę?

     Pozytywny wpływ na trawienie ma częste spożywanie posiłków w małych porcjach przy dokładnym, powolnym żuciu. Nie należy najadać się do syta, dobrze jest wstawać od stołu z uczuciem lekkiego niedosytu. Przerwy między posiłkami powinny wynosić od trzech do czterech godzin. Starajmy się utrzymać w miarę możliwości regularność. Ważne jest, aby nie dopuszczać do głodu, szczególnie nie chodzić spać z pustym żołądkiem. To mogłoby zakłócić nocny odpoczynek i narazić nas na kłopoty gastryczne. Najlepiej zawsze mieć pod ręką coś do przegryzienia, na przykład owoc, pieczywo chrupkie. A w ogóle, to nie trzeba robić z jedzenia problemu. Wskazana jest postawa elastyczna. Czasem dobrze jest starannie dobierać menu, innym razem korzystnie jest zaszaleć i zjeść pizzę lub pyszne ciacho. Takie przyjemności są też potrzebne, pod warunkiem, że nie stają się codziennym nawykiem.




Dietetyczny przepis



Bitki cielęce gotowane

      30 dag cielęciny bez kości, 20 dag warzyw (marchewka, pietruszka, seler), 10 dag cebuli, ziele angielskie, l istek laurowy, natka pietruszki, sól i pieprz

     Mięso umyć, osuszyć i pokroić w poprzek włókien na plastry o grubości około centymetra. Następnie zbić tłuczkiem. Warzywa umyć, pokroić i włożyć do garnka razem z mięsem. Dodać pokrojoną cebulę i pieprz do smaku. Posolić i dolać przegotowaną wodę, aby mięso było niezupełnie zanurzone. Dusić pod przykryciem na małym ogniu. Pod koniec dodać ziele angielskie, listek laurowy i natkę pietruszki. Miękkie mięso wyjąć z garnka i obłożyć uduszonymi, pokrojonymi w plasterki warzywami.


eliza.ksiazczak@linia.pl



 KOMUNIKATY
Zapraszamy do odwiedzenia pozostałych serwisów w portalu linia.pl
Twoja linia.pl
 
Serwisy linia

Kliknij tu,

aby przejść do innych serwisów



Polecamy katalogi: Wibe, Profit, Prosty, Pogodny, Powietrzny, DobreMiejsce
Polecamy serwisy: Linia, Foto, Kobiety, Medycyna



Powrót na górę   © 2001 Usługi Komputerowe S.C. & Eliza Książczak
Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved