Link - www.linia.pl Link - Banner - Reklama



Logo serwisu Kobieca linia

Index
Psychologia
Astrologia
Zdrowy styl życia i odżywiania
Kuchnia
Felieton
O nas
Napisz
Archiwum
Poprzednie artykuły:
Czy jedzeniem można się leczyć?
Jakie są podstawowe zasady zdrowego odżywiania?
Dlaczego tak trudno jest schudnąć?
więcej...
Walka ze stresem

Na czym polega stres?

     Wszyscy jesteśmy narażeni na stres. Występuje on wtedy, gdy niekorzystny czynnik wywołuje reakcję w ciele. Organizm zagrożony jest utratą równowagi, na skutek wzmożonego działania mechanizmów neurologicznych i hormonalnych. Przebywanie w stałym napięciu nerwowym bądź doznawanie sporadycznych, ale silnych wstrząsów emocjonalnych powoduje załamanie się systemu obronnego organizmu a w efekcie chorobę. Winę za to ponosi mechanizm "bodziec - reakcja." Umysł człowieka wysyła informację o zagrożeniu, a ciało szykuje się do obrony. Uwalniają się wtedy "hormony walki." Jednym z nich jest kortyzol, który działa hamująco na układ odpornościowy i limfatyczny. I tak tworzą się dolegliwości, które mogą objawić się w konkretnych narządach.


Czy zawsze stres jest niekorzystny?

     Są sytuacje, które przeżywamy bardzo mocno, wywołują pewne napięcie, ale nie jest ono dla nas nieprzyjemne. Gdy idziemy na przykład na pierwszą randkę i robi się nam gorąco z wrażenia, lub zimo ze strachu, gdy oglądamy horror w kinie - to też jest stres. Tylko, że jest on mimo wszystko przyjemny, nie wywołuje zatem negatywnych skutków w organizmie. Niebezpieczny jest dopiero wtedy, gdy mamy poczucie bezradności w danej sytuacji i trudności postrzegamy jako zagrożenie.


Jak można sobie radzić ze stresem?

     Umysł człowieka wpływa na reakcję organizmu na stres, zwiększając lub minimalizując szkody przez niego wywołane. A od nas zależy, jak będzie działać nasz umysł. Jeżeli przewagę będą miały myśli negatywne, to wiadomo, że żyć będziemy w ciągłym napięciu, bo każda nowa sytuacja będzie zagrożeniem. Zdecydowanie lepiej mają optymiści, ich pozytywne myślenie w niezrównany sposób chroni ich przed stresem. Aby wspomóc swój umysł można stosować relaksację, medytację, jogę i muzykoterapię. Spięte ciało rozluźnią ćwiczenia gimnastyczne lub spacery, masaże, kąpiele. Balsamem i dla duszy i dla ciała będzie miłość i udane życie erotyczne. Walcząc ze stresem nie można zapominać o odpowiedniej dawce snu i właściwie dobranej diecie.


Jaka żywność pomaga w zredukowaniu napięcia emocjonalnego?

     Konkretny produkt żywnościowy nie działa jak tabletka. Ale uwzględniając jego skład i stosując przez dłuższy czas można uchronić się przed nerwowością lub złagodzić jej skutki. Żywność zawierająca duże ilości cynku, magnezu i witamin z grupy B poprawia nastrój i nasze skołatane nerwy. Już sam niedobór magnezu powoduje osłabienie, drażliwość i bezsenność. Szukajmy go więc w kakao, czekoladzie, orzechach i fasoli. Brak cynku wywołuje depresje, osłabienie koncentracji, zmienne nastroje, a nawet jadłowstręt psychiczny i impotencję. Źródłem tego pierwiastka jest mięso wołowe, ryby, owoce morza, pszenica i rośliny strączkowe. Niedobór witaminy B1 może być przyczyną apatii, ograniczenia świadomości i osłabienia pamięci, witaminy B6 depresji, a witaminy B12 objawów zaburzeń neurologicznych i umysłowych. Witaminy te są praktycznie wszędzie, szczególnie w mięsie, podrobach, nabiale i produktach zbożowych.


Jakie zioła są wskazane w walce ze stresem?

     Aby zredukować nadmierne napięcie nerwowe wskazane jest stosowanie ziół, takich jak: melisa, mięta pieprzowa, kozłek lekarski, szyszki chmielowe oraz serdecznik pospolity. Szczególną właściwość przystosowywania organizmu do stresu ma korzeń Żeń-szeń. Zawiera on składnik adaptogen, który posiada zdolność do regulowania funkcji organizmu. Działa na organizm pobudzająco, powoduje wzrost sił witalnych, zwiększa wytrzymałość fizyczną i psychiczną, jest też delikatnym afrodyzjakiem.


Sen, zdrowie i stres?

     Bez odpowiedniej ilości snu organizm nie może w pełni zregenerować się po przeżytych stresach. Jeśli się nie wysypiamy, to po paru takich nocach "łapiemy" przeziębienie, a w najlepszym wypadku tylko "chandrę." Zmniejsza się również wtedy zdolność naszego rozumowania, reagowania, podejmowania decyzji. Mogą wystąpić trudności w rozwiązywaniu zadań matematycznych a nawet w czytaniu i pisaniu. Aby uniknąć tych przykrych zjawisk trzeba się po prostu wysypiać. Jedni potrzebują do tego większej ilości czasu, inni mniejszej, ale na ogół wystarcza 6-8 godzin.


Spacery lekiem na skołatane nerwy

     W walce ze stresem regularne chodzenie odgrywa taką samą rolę jak ćwiczenia gimnastyczne, a dla wielu osób jest przyjemniejsze i bardziej dostępne. Poprawia nastrój, zwiększa wiarę we własne możliwości, pomaga zapanować nad lękiem i stresem a nawet likwiduje łagodne depresje. Ponadto regularne spacery poprawiają refleks, jakość snu i życia erotycznego, zwiększają odporność na przeziębienie. Aby były skuteczne, muszą sprawiać przyjemność. Na początku trzeba je stopniować, aby organizm mógł przystosować się do zwiększonej aktywności fizycznej. Chodzić należy w tempie, które nam odpowiada, nie doprowadzać do utraty tchu. To pozwoli nam swobodnie z kimś rozmawiać i podziwiać widoki, co dodatkowo wpływa na poprawę nastroju.


eliza.ksiazczak@linia.pl



 KOMUNIKATY
Zapraszamy do odwiedzenia pozostałych serwisów w portalu linia.pl
Twoja linia.pl
 
Serwisy linia

Kliknij tu,

aby przejść do innych serwisów



Polecamy katalogi: Wibe, Profit, Prosty, Pogodny, Powietrzny, DobreMiejsce
Polecamy serwisy: Linia, Foto, Kobiety, Medycyna



Powrót na górę   © 2001 Usługi Komputerowe S.C. & Eliza Książczak
Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved