Link - www.linia.pl Link - Banner - Reklama



Logo serwisu Kobieca linia

Index
Psychologia
Astrologia
Zdrowy styl życia i odżywiania
Kuchnia
Felieton
O nas
Napisz
Archiwum
Poprzednie artykuły:
Walka ze stresem
Czy jedzeniem można się leczyć?
Jakie są podstawowe zasady zdrowego odżywiania?
więcej...
Wzmacniamy odporność organizmu

Jakie czynniki mają wpływ na uodpornienie organizmu?

     Aby utrzymać organizm w dobrej kondycji psychofizycznej, należy zadbać najpierw o miejsce, w którym żyjemy, a dopiero później zacząć stosować wszelkie metody wspomagające. Jeśli ktoś nie mieszka na wsi lub blisko przyrody, koniecznie powinien przynajmniej raz w tygodniu wyjeżdżać poza miasto. Dopiero powietrze wolne od spalin spowoduje dobre natlenienie organizmu, a co za tym idzie ukrwienie wszystkich narządów. Efekt będzie większy, gdy będziemy stosować ruch na świeżym powietrzu i prowadzić regularny tryb życia. Ważnym czynnikiem hartującym jest woda oraz dieta składająca się z dużych ilości świeżych owoców i warzyw. Dobrze jest też wspomagać się ziołami. Mają one działanie przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybiczne.


Powietrze i hartowanie

     Warunkiem dobrego samopoczucia jest częste przebywanie na powietrzu, najlepiej codziennie. Powinno być połączone z głębokim, pełnym oddychaniem, trzeba pamiętać, aby zrobić przynajmniej 10 takich oddechów. Jeśli przebywamy w domu, musimy często wietrzyć pomieszczenia. Szczególnie ważne jest, aby rankiem otwierać okna w sypialni. W mieszkaniu powinno być jak najwięcej słońca, zwłaszcza zimą. Promienie słoneczne korzystnie wpływają na nasz nastrój, działają bakteriobójczo, mają właściwości hartujące. Najlepsza sytuacja będzie wtedy, gdy rano w słoneczny dzień otworzymy szeroko okno i będziemy się gimnastykować przynajmniej 15 minut. A wieczorem nie tylko przyjemnie, ale i zdrowo jest wdychać powietrze przepełnione zapachem aromatycznych olejków.


Hartowanie wodą

     Zabiegi wodą są ważnym elementem hartującym organizm. Korzystne są kąpiele morskie, brodzenie w wodzie, chodzenie na bosaka. Rano po obudzeniu wskazany jest prysznic na przemian ciepłą i zimną wodą na zmianę. Potem trzeba się energiczne wytrzeć. Dobrze by było jeszcze zrobić masaż ciała oliwką zmieszaną z ulubioną wodą toaletową. Można też brać 3 razy w tygodniu ciepłą kąpiel, trwającą 10-15 minut i zakończyć ją chłodnym prysznicem. Na końcu robimy masaż namydloną szczotką i spłukujemy ciało zimną wodą. Jeśli ktoś ma taką możliwość, może hartować swój organizm chodząc boso po rannej rosie. A wieczorem można zastosować kąpiel z dodatkiem paru kropli olejku lawendowego, który poprawia nastrój i dezynfekuje ciało.


Co należy jeść i pić, aby uodpornić się na przeziębienie?

     Jeśli chcemy zadbać o swój układ odpornościowy, powinniśmy jeść mniej tłuszczu a więcej owoców i warzyw. Istotnym czynnikiem jest picie dużej ilości płynów takich jak woda, soki, herbata. Mają one znaczenie także w walce z przeziębieniem. Gdy występuje nawet niewielkie, słabo zauważalne odwodnienie organizmu, wysycha błona śluzowa gardła i nosa i wtedy traci swą naturalną zdolność unieszkodliwiania wirusów. Szczególnie w suchych, klimatyzowanych pomieszczeniach trzeba o tym pamiętać i mieć przygotowaną zawsze wodę pod ręką. Trzeba wypijać jej 6-8 szklanek. Dobrze jest wspomagać organizm ziołami. Do najskuteczniejszych należy jezówka i gorzknik kanadyjski oraz rumianek i imbir. Jeżówka działa podobnie jak interferon, który zwiększa odporność komórek na zakażenie. Gorzknik zawiera berberynę, która również wspomaga układ odpornościowy. Nie można tych ziół stosować codziennie a najlepiej to robić w przypadku, gdy już odczuwamy zbliżające się przeziębienie.


Jakie czynniki obniżają odporność organizmu?

     Stres jest całkiem poważnych czynnikiem osłabiającym zdolność układu immunologicznego do zwalczania wirusów. Dlatego też, często zapadamy na przeziębienie po ważnych egzaminach, zmianie szkoły, pracy, czy innych sytuacjach, gdzie występuje duże natężenie emocji. Następny problem stanowi częste spożywanie słodyczy. Cukier powoduje bowiem obniżenie aktywności neutrofilów czyli krwinek białych obojętnochłonnych, których zadaniem jest atakowanie i "pożeranie" niepotrzebnych bakterii. Neutrofile stają się mniej aktywne również wtedy, gdy pijemy codziennie alkohol. Poza tym cukier obniża przyswajanie selenu, pierwiastka wpływającego pozytywnie na odporność organizmu.


Witaminy i mikroelementy

     Duże ilości witaminy C pomagają w zwalczaniu przeziębień. Witaminy C i E to silne antyoksydanty, które nie dopuszczają do tworzenia wolnych rodników wpływających na starzenie się organizmu a więc osłabienie jego funkcji. Witamina C występuje w czarnej porzeczce, owocach dzikiej róży, kiełkach, a witamina E w kapuście, sałacie, kukurydzy i zarodkach pszennych. Selen aktywizuje organizm do wytwarzania ciał odpornościowych w momencie zagrożenia zakażeniem, zmniejsza szkodliwe utlenianie komórek i sprzyja prawidłowemu rozwojowi tkanek. Ale trzeba uważać, aby nie stosować selenu w nadmiarze, bo jest wtedy bardzo szkodliwy. Znajdziemy go w pieczywie razowym, otrębach pszennych, kukurydzy, pomidorach i czosnku. System odpornościowy osłabiony jest wtedy, gdy występują niedobory magnezu. Pierwiastek ten jest konieczny do prawidłowego przebiegu najważniejszych do życia funkcji organizmu. Występuje w orzechach, fasoli, kakao, czekoladzie, produktach zbożowych.


eliza.ksiazczak@linia.pl



 KOMUNIKATY
Zapraszamy do odwiedzenia pozostałych serwisów w portalu linia.pl
Twoja linia.pl
 
Serwisy linia

Kliknij tu,

aby przejść do innych serwisów



Polecamy katalogi: Wibe, Profit, Prosty, Pogodny, Powietrzny, DobreMiejsce
Polecamy serwisy: Linia, Foto, Kobiety, Medycyna



Powrót na górę   © 2001 Usługi Komputerowe S.C. & Eliza Książczak
Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved