Link - www.linia.pl Link - Banner - Reklama



Logo serwisu Kobieca linia
Index
Psychologia
Astrologia
Zdrowy styl życia i odżywiania
Kuchnia
Felieton
O nas
Napisz
Archiwum
Poprzednie artykuły:
Aktywność fizyczna drogą do zdrowia i sukcesu
Wzmacniamy odporność organizmu
Walka ze stresem
więcej...
Woda zdrowia doda

Woda i ciało człowieka

     Chcemy wyglądać młodo i ładnie, ale często nie doceniamy znaczenia wody dla tego stanu. A to właśnie z niej składa się głównie nasze ciało. Bo aż w 75 procentach. Od ilości i jakości wypitej wody zależy wygląd naszej skóry, stan naczyń krwionośnych, jakość krwi oraz funkcjonowanie różnych narządów, szczególnie mózgu, nerek i serca. Wszystko zależy od wody, bowiem jest ona po tlenie najważniejszym składnikiem dla człowieka. Bez picia możemy przeżyć tylko 3 dni. Gdy czujemy pragnienie, to znaczy, że nastąpiło już minimalne odwodnienie. Wtedy trzeba szybko uzupełnić brakującą ilość wody.


Co się dzieje w organizmie człowieka, gdy brakuje wody?

     Nawet niezauważalne i jeszcze niegroźne odwodnienie powoduje pewne spustoszenie w organizmie. Zagęszcza się krew, która składa się przecież w 85% z wody. Wtedy słabiej odżywiane są tkanki, gorzej zaopatrywane są w tlen. Jednocześnie występują trudności w usuwaniu produktów przemiany materii. Jeśli taka sytuacja utrzymuje się dłużej, prowadzi do ogólnego niedożywienia komórek. W efekcie tracimy na urodzie i jesteśmy o krok od choroby. Tym bardziej, że dodatkowo podczas odwodnienia zaburzona jest praca układu odpornościowego. Zanim rozchorujemy się, będziemy odczuwać pogorszenie samopoczucia. Odczujemy brak sił i zmniejszoną wytrzymałość. Każdy wysiłek fizyczny będzie sprawiać dużą trudność i ból mięśni. Powodem tego bólu jest fakt, że mięśnie potrzebują dużej ilości wody, a jeśli jej nie otrzymują, to nie mogą regenerować swoich uszkodzonych komórek. Z braku wody pogarsza się nasz stan psychiczny, osłabia się koncentracja, pamięć i refleks. To wszystko powoduje, że wpadamy w smutne nastroje. W najlepszym wypadku dopada nas tylko przeziębienie ze względu na wysuszenie błon śluzowych nosa i gardła.


Ile płynów należy pić?

     Aby być zdrowym, trzeba stosować duże ilości wody i innych płynów. Ogólnie powinniśmy wypijać dziennie 6 - 8 szklanek wody. Różni ludzie mają jednak różne zapotrzebowanie na płyny. Więcej od kobiet potrzebują wody mężczyźni ze względu na swoją masę mięśniową. Dzieci z kolei mocno się pocą, dlatego też muszą dużo pić. Uzupełnić dodatkowo brakującą wodę muszą wszystkie osoby stosujące wysiłek fizyczny, nawet wtedy, gdy się nie pocą. Pomimo, że nie odczuwamy pocenia się, tracimy około 2 szklanek wody. Najlepiej jest, gdy wypijemy 1 szklankę wody 15 minut przed umiarkowanym wysiłkiem lub w trakcie przerwy podczas treningu, a potem 2 szklanki lub więcej w zależności od tego, ile wody wypociliśmy.


Kiedy wody potrzebujemy więcej niż zwykle?

     Większe zapotrzebowanie na płyny mamy wtedy, gdy uprawiamy sport, jesteśmy chorzy lub odchudzamy się. Najbardziej odczuwalne jest to podczas gorączki lub biegunki. Należy wypijać wtedy nawet 8 - 10 szklanek wody do momentu, aż objawy powyższe ustąpią. Szybko uzupełniać płyny trzeba po przepiciu, kiedy to alkohol w dużych ilościach spowodował odwodnienie organizmu. W efekcie odczuwamy złe samopoczucie, ból głowy i otępienie. Źle wyglądamy, mamy kiepski nastrój i niechęć do robienia czegokolwiek. Aby zapobiec tym przykrym objawom trzeba pić alkohol powoli, najlepiej w formie jednego drinka na godzinę stosując w międzyczasie dodatkową porcję wody lub soku. Inną sytuację związaną z ryzykiem małego odwodnienia stanowi wyjazd w góry i lot samolotem. Podczas 2-godzinnego przebywania na pokładzie traci się 0,5 kg wody. Osoby, które piją dużo kawy powinny też dbać o uzupełnienie płynów. Ponieważ kawa działa moczopędnie, może być jednym z elementów odwadniających organizm.


Czy zawsze woda jest zdrowa?

     Zwykła woda wodociągowa zawiera nierozpuszczalne w organizmie sole wapnia i żelaza. Dodatkowym szkodliwym czynnikiem jest chlor, którego nie likwiduje gotowanie. Składnik ten może się ulotnić, jeżeli woda postoi w pojemniku otwartym przynajmniej 3 godziny. Już samo gotowanie wody powoduje, że staje się ona "martwa", pozbawiona tlenu i innych cennych mikroelementów. Dobrze jest stosować wodę mineralną, ale trzeba odpowiednio dostosować jej skład do indywidualnych potrzeb organizmu. Należy też robić dłuższe przerwy w piciu wody mineralnej, ponieważ może zawierać sole i domieszki, których nie przyswajamy i nie wydalamy. Gromadzą się one wtedy w mięśniach i stawach, powodując schorzenia.


Jaka woda jest najlepsza dla zdrowia?

     Najkorzystniej dla zdrowia jest wtedy, gdy stosujemy na przemian wodę mineralną i oligoceńską. A w ogóle to najzdrowsza jest woda "strukturowana." Występuje ona w warzywach, owocach, sokach, lodzie i naszym ciele. Każdy płyn, który spożywamy jest w organizmie oczyszczony i przetworzony, zostają oddzielone wszelkie substancje od wody. Aby otrzymać wodę "strukturowaną" należy rozpuścić lód. Taką wodę powinniśmy pić szczególnie wtedy, gdy chcemy hamować procesy starzenia. Jej zalety związane są z ograniczeniem zawartości soli wapnia, które dostarczane w nadmiarze powodują powstawanie złogów i wielu chorób. Woda z lodu wypita codziennie na czczo odmładza, ponieważ wypłukuje stare i martwe komórki. Poprawia nastrój i wygląd zewnętrzny.


Jak pić wodę?

     Nie należy jednorazowo pić dużej ilości płynów. Najlepiej robić to stopniowo, małymi łykami. Ważne jest, aby nie pić podczas jedzenia. Taki nawyk powoduje rozpuszczanie soków żołądkowych i zaburza trawienie. Dobrze jest pić 15 minut przed posiłkiem i godzinę po jego zakończeniu. A w ogóle to już po przebudzeniu powinniśmy wypić 1/2-1 szklankę wody.


eliza.ksiazczak@linia.pl



 KOMUNIKATY
Zapraszamy do odwiedzenia pozostałych serwisów w portalu linia.pl
Twoja linia.pl
 
Serwisy linia

Kliknij tu,

aby przejść do innych serwisów



Polecamy katalogi: Wibe, Profit, Prosty, Pogodny, Powietrzny, DobreMiejsce
Polecamy serwisy: Linia, Foto, Kobiety, Medycyna



Powrót na górę   © 2001 Usługi Komputerowe S.C. & Eliza Książczak
Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved